Podstawy fotografii - Fotografia dla każdego

Idź do spisu treści

Menu główne:

Podstawy fotografii

PODSTAWY FOTTOGRAFII CZYLI JAK ROBIĆ DOBRE ZDJĘCIA
Teo­ria kom­po­zy­cji to jedna z pod­staw foto­gra­fii. To zbiór zasad, któ­rych należy się trzy­mać, aby nadać zdję­ciu odpo­wied­nią dynamikę- innymi słowy zacie­ka­wić widza.



 1. Zasada trójpodziału

Więk­szość zdjęć wyko­ny­wa­nych na co dzień jest ska­dro­wana cen­tral­nie– w tym miej­scu z reguły auto­fo­cus usta­wia ostrość i jest naj­pro­ściej zdję­cie wyko­nać. Ale już mala­rze odkryli, że umiesz­cze­nie głów­nego motywu obrazu w innym miej­scu daje cie­kaw­sze, bar­dziej dyna­miczne uję­cie. Tak powstała zasada zło­tego podziału– kadr jest dzie­lony 2 liniami pio­no­wymi i 2 pozio­mymi, na 3 czę­ści. Główny temat zdję­cia powi­nien być umiesz­czony w miej­scu styku tych punk­tów (gorące punkty). Zwróć­cie uwagę, że duża część kom­pak­tów ma funk­cję grid, która poka­zuje odpo­wied­nią podziałkę i uła­twia całą sprawę. Taka podziałka jest rówież dostępna w więk­szo­ści apli­ka­cji na smartfony.
Ważne jest, aby korzy­stać tylko z 1 punktu na raz– np. przy foto­gra­fo­wa­niu modelki jej twarz powinna być umiesz­czona w jed­nym z punk­tów, inne powinny być mniej wię­cej puste, bez przy­cią­ga­jąch wzrok ele­men­tów. Jeżeli wyko­rzy­sta­cie wię­cej niż 1 punkt wzrok widza będzie błą­dził po zdję­ciu, a prze­cież ma sku­pić się na tema­cie. Zasada trój­po­działu należy do kanonu wykła­dów w szko­łach foto­gra­ficz­nych, w książ­kach z reguły umiesz­czany w roz­dzia­łach pod­stawy foto­gra­fii. Jedna z naj­waż­niej­szych zasad, nie­zbędna każdemu!

Od zasady trój­po­działu są wyjątki, ale zasad­ni­czą więk­szość zdjęć robi się wyko­rzy­stu­jąc wła­śnie ją.
2. Linia horyzontu

Z zasady trój­po­działu wynika jesz­cze jedna pra­wi­dło­wość, wyko­rzy­sty­wana przy foto­gra­fii pej­za­żo­wej. Odru­chowo kadru­jąc zdję­cie umiesz­czamy linię hory­zontu pośrodku kadru. Jest to dość istotny błąd, przy takim kadrze nie wia­domo czy cie­kaw­sze dla foto­gra­fu­ją­cego jest niebo czy też zie­mia. Dla­tego linię hory­zontu warto umie­ścić na jed­nej z pozio­mych linii trój­po­działu– na dolne gdy foto­gra­fu­jemy np. zachód słońca i chcemy poka­zać piękne chmury, na gór­nej, gdy głów­nym tema­tem zdję­cia jest np. morze czy plaża a niebo jest nieciekawe.
3. Wie­lo­pla­no­wość kompozycji

To już nieco trud­niej­szy temat, wyma­ga­jący zapla­no­wa­nia. Zdję­cie jest dwu­wy­mia­rowe, ale możemy nadać mu złu­dze­nie trój­wy­mia­ro­wo­ści. Sto­suje się do tego kilka zabiegów.

Po pierw­sze umieść temat zdję­cia tak, aby przed nim i za nim coś się znaj­do­wało. Np. z przodu może to być frag­ment ławki, kamień, z tyłu mogą to być budynki, góra, las itp. Możesz sko­rzy­stać z głębi ostro­ści, aby zama­zać przedni i tylny plan, tak, aby nie roz­pra­szał widza, ale jed­nak był obecny. Kiedy przy­mru­żysz oczy to okaże się, że my rów­nież widzimy w taki spo­sób– nie wszystko jest ostre, z reguły tylko ten przed­miot na któ­rym sku­piamy wzrok w danym momencie.
4. Jasne ele­menty przy­cią­gają wzrok


Nasz wzrok odru­chowo ogląda zdję­cie czy też obraz od naj­ja­śniej­szego punktu. Dla­tego np. przy foto­gra­fo­wa­niu zachodu słońca tar­cza sło­neczna powinna być w jed­nym z gorą­cych punk­tów. Jeżeli tak nie będzie to nasz wzrok i tak naj­pierw powę­druje do naj­ja­śniej­szego punktu a dopiero póź­niej w miej­sce na któ­rym nam zależy. Warto o tym pamię­tać i korzy­stać z tej sztuczki, aby wzmoc­nić prze­kaz. Wię­cej przy­kła­dów znaj­dzie­cie tutaj. Moim zda­niem ta zależ­ność jest nad­rzędna wzglę­dem zasady trójpodziału.
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego